"Ik sticker niet, ik werk met stemmen"

Zangles

Muriel van Dinteren startte haar zangstudio in 2010. Ze was op dat moment al geschoold operazangeres. Negen jaar later mag ze een indrukwekkende lijst bekende en onbekende talenten als coachee op haar naam schrijven. Hoe ontwikkelde zij zich van kind tot zangeres en zangcoach van studio Vocal Note?

 

Door: May Mac Donald

KIND

 

In welke gezinssituatie ben je opgegroeid?

‘Ik ben geboren in een circus (Circus Knie) in Zwitserland. Mijn vader werkte er als muzikant (slagwerker). We zijn naar Nederland gekomen toen ik baby was. Op gegeven moment kreeg mijn vader een contract bij een groot Duits circus. Vanaf mijn zesde tot mijn twaalfde gingen we er in de weekenden, tijdens schoolvakanties en soms (smokkelend) door de weeks heen’.

 

Wat bijzonder, hoe ervaarde je dat?

‘Als heel prettig, sterker nog: het circus was mijn leven. Ik kon me heel erg identificeren met de mensen die daar een act opvoerden. Met beesten, acrobatiek of goocheltrucks. Ik oefende een periode  zelf ook voor een nummer. Tegelijkertijd was mijn thuissituatie heel moeilijk. Ik had een slechte relatie met mijn Zwitserse moeder. Een redelijk goede relatie met mijn vader, maar die was er nooit. Er gebeurde veel in mijn jeugd en ik was als kind ongelukkig. Werd gepest. Ik vind het soms nog steeds lastig om me te realiseren waar ik vandaan kom en waar ik nu ben’.

 

Wat waren jouw jeugddromen destijds?

‘Voor mij was artiest zijn geen droom. Ik dacht altijd, dat is iets wat ik al kan. Ik heb een hele korte periode gedacht- ik ga bij het leger of bij de politie. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op 16-jarige leeftijd deed ik auditie bij het conservatorium in Den Haag’. 

 

Kan ik het zo stellen dat muziek en entertainment met de paplepel zijn ingegoten? 

‘Nee, toch niet. Dat is wat ik thuis juist veel heb gemist. In huis werd nauwelijks muziek gedraaid. En klassieke muziek al helemaal niet’.

 

Hoe kwam je dan met klassieke muziek in aanraking? 

‘Ik had een radio op m’n kamertje en ik hoorde een popliedje waarin een aria verwerkt was. Ik weet nog dat ik dacht: ‘Dat wil ik ook kunnen!’ Daarna ben ik naar operazangers gaan luisteren en werd ik steeds verliefder. Ik kon heel goed meevoelen met de emotie in die liedjes’. 

 

Hoe reageerde jouw omgeving op jouw besluit operazangeres te worden?

‘Ik heb me niet altijd gesteund gevoeld in mijn keuze. Nu heb ik een partner waarbij ik dat gelukkig wel ervaar. Je partner moet je besluit kunnen begrijpen of je in ieder geval de vrijheid daarin gunnen. Heel belangrijk’.

 

Denk je dat je was geworden wie je nu bent als je niet was opgegroeid in het circus?

‘Goeie vraag. Ik denk het wel, dan had ik bijvoorbeeld een vereniging opgezocht waarbij ik me thuis voelde. Mijn voordeel is nu wel: ik heb op jonge leeftijd gereisd en het circus in de meest primitieve vorm meegemaakt. Je stond letterlijk met je caravan in de drab. Schminkte je thuis en liep door de zooi naar de circustent. Wat ik mee kreeg was passie en commitment naar het vak toe’.

 

OPERAZANGERES

 

Wat was jouw motivatie om zangeres te worden en daaraan vast te houden?

‘Ik vind het moeilijk om daar antwoord op te geven. Ik ben nooit van mijn pad geweken. Ik heb ook nooit gedacht: ‘Ik moet veel geld verdienen’. Ik dacht altijd: ‘Dit is wat ik goed kan’. Mijn innerlijke drive zei: ‘Ik moet een Nabucco, Salome of Tosca zingen’. Ik voelde die muziek zo erg. Het is alsof je verliefd wordt op iemand en daar voor altijd mee wilt zijn’.  

 

Oftewel pure noodzaak 

‘Ja, en ik heb er jaren bijna niets mee verdiend. Het is een heel gevecht geweest’.

 

Prachtig om te beseffen dat je ondanks die strijd gekomen bent waar je nu staat.

‘Ja, en ik sta voor mijn gevoel nog altijd aan het begin. Ik krijg steeds meer voeten aan de grond. Zoals het nu gaat wil ik met mensen werken. Zo wil ik als zangeres zijn’.

 

Wat is de mooiste rol die je als zangeres hebt gehad?

'Ik heb meerdere rollen gehad en mooie liedjes gezongen, maar mijn droomrol moet nog komen. Ik houd erg van Richard Strauss en Wagner. Als ze me morgen zouden vragen voor een Wagner of Strauss rol dan zou ik willen overwegen om m’n studio een half jaar dicht te gooien’.

 

Grappig. Ik vroeg me al af wat je zou kiezen als het moest: coachen of opera zingen?

‘Moeilijke vraag. Ik zing nu in Missa -het ontstaan van Holland en dat vind ik superleuk. Er is weinig druk. Ik moet alleen heel goed zingen en genieten. Maar als je een zware operarol krijgt, moet je daar  veel voor over hebben. Ik weet het niet. Ik krijg elke dag heel veel voldoening van de mensen die ik mag coachen. Heel diep van binnen ligt mijn muziekhart wel bij de wat zwaardere componisten’. 

 

Oftewel: als er een gerenommeerd productiehuis bij jou aanklopt met een geweldige aanbieding dan moeten we met z’n allen tijdelijk op zoek naar een andere zangcoach?

Lachend: ‘Ja, dat gebeurt toch niet. Aan de andere kant: Ben van den Dungen heeft me wel gebeld voor Missa en nu sta ik met super goeie collega’s en muzikanten te zingen’.

 

Wat is de beste tip die je kreeg tijdens je zangcarrière?

‘Die kwam van iemand uit het publiek. Ik zong in Tivoli Vredenburg en kreeg een black-out. Dat was heftig want ik stond naast een pianist, in mn eentje. Na afloop vroeg die persoon hoe ik dat stuk had ingestudeerd. Hij legde uit: ‘Als klassiek pianist leerde ik een stuk van begin tot eind te repeteren. Niet stoppen op het moment dat je een fout maakt om vervolgens alleen de fout te oefenen. Een black-out gebeurt vaak daar waar je het stuk onderbrak’. Het was de beste tip ooit en dat van een passant’.

 

COACH

 

Ik zie jou als iemand die vertrouwt op haar intuitie en daarnaar handelt. Ben je zo ook jouw zangstudio begonnen? Of ging hier toch een denkproces aan vooraf?

‘Helemaal niet! Het is misschien naief, maar ik heb helemaal geen marktonderzoek gedaan. Sterker, als ik dat gedaan had was ik misschien nooit begonnen. Daarbij heb ik wel het karakter om door te zetten en ik denk dat dat mij staande houdt.

 

Mijn zangstudio heet sinds kort Vocal Note. Ik werk nu met performance coach Talita Angwarmasse en samen zijn we een heel sterk team. Ik voel dat aan alle kanten’.

 

Leg uit..

‘We staan alle twee met beide benen in het vak en hebben samen een enorm scala aan mogelijkheden. Musical, pop, klassiek, opera, entertainment, Nederlandstalig. Wij coachen van begin tot eind. Dat wil zeggen van nul tot aan een professionele zangcarriere, inclusief audities of een eerste single. Ik geloof dat we een goed product leveren, we zijn eerlijk en coachen met liefde. Zo kunnen we zangers heel ver brengen’.

 

Is het een bewuste keuze geweest om- als van origine operazangeres- talenten en professionals verder te helpen die actief zijn binnen uiteenlopende muziekgenres? 

‘Ik sticker niet. Ik werk met stemmen en de ziel daarachter, of je nou opera, rock of gospel zingt’.

 

Heb je coachdromen voor 2019?

‘Ik heb veel grote plannen. Ik zou internationaal willen denken. Ik ben achter de schermen al bezig. Het is heel Nederlands om binnen de landsgrenzen te denken. Ik denk stiekem een paar deurtjes verder. Hoe ik die deurtjes open krijg is nog iets om de komende tijd uit te vogelen’.

 

Is er iemand die je ooit nog zou willen coachen?

‘Adele. Haar muzikaliteit vind ik heel mooi, maar ik heb moeite met haar stemgebruik. Ik zou best een jaar met haar willen werken. Ontdekken wat ze doet en waarom’.

 

Wat merk je dan bij haar?

‘Ik vind haar stembreuken te heftig. Haar bereik wordt steeds kleiner en ik vraag me af hoe dat komt. Ze is een grote zangeres, maar ik heb vraagtekens bij haar techniek. Lady Gaga daarentegen bewijst wat een goeie zangtechniek brengt. De manier waarop zij zingt is hoe ik dat ook wil voor mijn leerlingen. Zij gebruikt de Belcanto techniek. Er zitten klassieke elementen in’.

 

Vertel eens iets meer over deze techniek? 

‘Belcanto staat voor ‘mooi zingen’ en bestaat al eeuwen. Het is gebaseerd op het 100% eruit halen wat er in een stem zit en dat op de meest natuurlijke manier, zonder effort. Dus hoe haal je die hoogste c op z’n mooist. En hoe doe je dat bij de lage noten. Het helpt veel zangers om op die manier het eigen stemgeluid te vinden. Met deze techniek leer je je stem optimaal en lang te gebruiken, je leert te zingen met je hele lichaam'.  

 

Which reminds me...Hadden we al een afspraak voor een nieuwe les staan? :-) 

Reactie schrijven

Commentaren: 0